Przejdź do treści

Płatność kartą - na co zwracać uwagę?

Jaki terminal wybrać?

Wybierając ofertę na akceptację kart płatniczych warto zapytać przedstawiciela danej firmy o kilka rzeczy:

Całkowity, miesięczny koszt związany z użytkowaniem terminala.

Warto sprawdzić za co płacimy, jakie są ewentualne dodatkowe opłaty niewidoczne w ofercie danej firmy. O co należy pytać?
Proszę zapytać ile będzie kosztował terminal jeśli nie będzie na nim żadnej trasakcji w danym miesiącu.
Proszę sprawdzić:

- deklaracja obrotów – niektóre firmy wymagają aby terminal generował obrót na poziomie np. 5’000zł. Brak takiego obrotu skutkuje opłatą w wysokości np. 40zł netto,
- płatne certyfikaty: PCI lub SSL, potrafią kosztować dodatkowo ponad 20zł netto miesięcznie,
- ukryta opłata za najem urządzenia rozbita na kilka części, np. najem terminala 29zł, najem pinpada 20zł, najem karty SIM 10zł,
- opłata za logo,
- opłata za szybki serwis,
- opłata za wprowadzenie danych do systemu,
- opłata za utrzymanie danych,


Wysokość prowizji.

Wielkość prowizji zależy od kilku czynników: obrót generowany przez terminal, branża, wielkość firmy. Wyróżniamy dwa warianty prowizyjne:

- MSC – prowizja podawana jest jako wartość uśredniona dla wszystkich typów kart VISA oraz MASTERCARD. Niektóre firmy stosują dopłaty do kart zagranicznych lub firmowych. Prowizja może być procentowa ( np. 0,65%) , procentowa + kwotowa (np. 0,55% + 0,09zł ), tylko kwotowa ( np. 1,50zł )

- IF++, prowizja jest składową trzech opłat – ustawowych prowizji interchange ( dla kart debetowych 0,20%, dla kart kredytowych 0,30% ), opłat pobieranych przez organizacje płatnicze VISA i MASTERCARD  oraz opłaty pobierane przez centrum rozliczeniowe. Negocjacji podlega tylko ostatnia z nich - marża operatora płatniczego.  

Często klienci zwracają uwagę tylko na wysokość wartości procentowej nie zdając sobie sprawy, że kilka groszy przy niskich transakcjach powoduje znaczny wzrost faktycznej prowizji.

Prześledźmy to na przykładzie - klient płaci 40zł, prowizja wynosi 0,65% lub 0,55% + 9 groszy:

1. 40zł x 0,65% = 0,26zł                Rzeczywista prowizja procentowa = 0,65%
2. 40zł x 0,55% + 0,09zł = 0,31zł   Rzeczywista prowizja procentowa = 0,78%

Prowizje z dodatkową opłatą kwotową są opłacalne w przypadku wysokich transakcji.
Prześledźmy to na przykładzie -  klient płaci 400zł, prowizja wynosi 0,65% lub 0,55% + 9 groszy:

1. 400zł x 0,65% = 2,60zł                  Rzeczywista prowizja procentowa = 0,65%
2. 400zł x 0,55% + 0,09zł = 2,29zł   Rzeczywista prowizja procentowa = 0,57%

Czas trwania umowy, wypowiedzenie umowy.

Obecnie większość firm stosuje umowy na czas określony, od 12 do 48 m-cy.
Pewnym standardem stają się umowy 24 m-czne. Często kosztem dłuższego okresu umowy klient zyskuje niższą opłatę za najem terminala. Należy szczególną uwagę zwrócić na tryb wypowiedzenia, zdarzają się firmy które stosują zapis o wypowiedzeniu umowy nie na skutek końca miesiąca kalendarzowego, ale na skutek końca roku kalendarzowego!

Są firmy stosujące tzw. umowy samoprzedłużające się - jeśli takiej umowy nie wypowie się w odpowiednim czasie to umowa przechodzi na kolejny taki sam okres ( np. umowa była podpisana na 24 m-ce, jeśli nie została wypowiedziana to przechodzi na kolejne 2 lata bez możliwości wcześniejszego wypowiedzenia ).

Kary umowne

Kary za zerwanie umowy – stosują wszystkie bez wyjątku firmy. Niektóre zwalniają klientów z opłat za rozwiązanie umowy, jeśli klient kończy działalność lub traci prawo do lokalu. Kary zwykle zamykają się w przedziale 200 – 1500zł. Są firmy stosujące dodatkowe kary, np. procent od przewidywanego obrotu. Z drugiej strony są też firmy, które stosują niższe opłaty, licząc je jako iloczyn ceny najmu i ilości miesięcy pozostałych do końca umowy

Konto bankowe, czas oczekiwania na środki

Należy również zwrócić uwagę czy musimy zakładać nowe konto bankowe czy możemy użyć obecnego. Są na rynku pozornie atrakcyjne oferty ( np. najem terminala za 1 zł ) gdzie koszty użytkowania terminala są ukryte w opłatach za prowadzenie konta bankowego. Kolejnym elementem na który warto zwrócić uwagę o czas jaki upływa od dokonania przez klienta płatności do przelewu tych środków na nasze konto. Wciąż jeszcze zdarzają się firmy które przelewają środki po 7 dniach.

Terminal płatniczy

Sprawdzamy czy firma oferuje nam terminal POS ( terminal zintegrowany z drukarką ) czy terminal mPOS ( przystawka do smartfona – brak drukarki ). Terminal POS jest tylko i wyłącznie wynajmowany – nie może być sprzedawany. Inaczej jest w przypadku mPOS-ów. Urządzenia te można kupić na własność z 12 m-czną gwarancją. Jeśli urządzenie takie ulegnie awarii po okresie gwarancji, klient zostanie obciążony kosztami napraw. Drugorzędną sprawą jest czy klient otrzyma urządzenie nowe czy używane. Ważniejsze są zapisy w umowie o czasie reakcji serwisu.

Wybierając terminal POS warto dobrać odpowiednie urządzenie. Dla sklepów spożywczych wygodnym rozwiązaniem będą terminale POS z dodatkowym pinpadem akceptującym karty zbliżeniowe. Z kolei dla sklepów mięsnych wygodniejsze i tańsze będą terminale mobilne, które można podać klientowi przez ladę chłodniczą.

Jeszcze inną kategorią sprzętu są rozwiązania zintegrowane z programami sprzedażowymi. W takim przypadku można zastosować pinpad programowalny lub terminal POS z pinpadem. W rozwiązaniu z pinpadem wydruki generuje drukarka fiskalna. Można też zintegrować terminal POS z kasą fiskalną. Integracja polega automatycznym przepisywaniu należnej kwoty z kasy na terminal. Nie wszystkie kasy fiskalne mają taką możliwość.

Usługi dodatkowe – terminal to nie tylko koszt. Jak zarabiać na terminalu?

Wybierając wśród wielu ofert, klienci często zwracają uwagę tylko na cenę najmu oraz wysokość prowizji. Nie zdają sobie sprawy, że na terminalu mogą również zarabiać. Na jakich usługach?

- doładowania pre-paid
telefonów komórkowych oraz płatności Paysafecard. Obecnie wielkość marż jest znacznie niższa niż nawet 5 lat temu, dodatkowo ten segment rynku uległ znacznemu rozdrobieniu, doładowania można kupić praktycznie wszędzie. Telecomy wymuszają obniżenie marż, często w trakcie trwania umowy. Realne marże na najbardziej popularne karty wynoszą 2%-6,5%. Podpisując nową umowę szczególnie muszą uważać firmy, które mają już terminale z samymi doładowaniami z uwagi na bardzo wysokie kary za sprzedaż na terminalach konkurencji. Kary potrafią wynieść nawet kilkanaście tysięcy zł.

-cashback
pozornie niewielka kwota, np. 20 groszy, za każdą transakcję wypłaty gotówki z karty klienta może generować całkiem przyzwoity zarobek. Wszystko zależy od ilości takich transakcji a co za tym idzie od odpowiedniego promowania usługi przez sprzedawców.
Policzmy na przykładzie 25 transakcji cashback realizowanych codziennie przez 30 dni:
25 x 0,20zł x 30dni = 150zł  Czyli najem terminala mamy już spłacony z nawiązką.

- DCC  
Dynamic Currency Conversion, czyli dynamiczna wymiana walut albo płatność w walucie karty. Obsługując zagranicznych klientów można uzyskać rabat - nawet 1% od każdej transakcji.

- płatność rachunków
z uwagi na coraz większą popularność bankowości internetowej, usługa jest coraz mniej popularna na terminalach. Dodatkowym utrudnieniem jest akceptacja tylko tych rachunków z którymi operator terminala ma podpisaną umowę. Na rachunkach musi być umieszczony kod kreskowy.  Jeśli dany punkt ma potencjał na generowanie dużej ilości takich transakcji to warto rozważyć założenie punktu kasowego jako Biuro Usług Płatniczych.

Opłaty dodatkowe

Limit obrotów
Sprawdź czy firma wymaga aby na terminalu realizować określony miesięczny obrót. Jeśli obrót będzie niższy niż np. 5’000zł to zostanie doliczone np. 50zł netto za tzw. gotowość

Korekta prowizji
Niektóre firmy stosują  w umowie  zapis, który w przypadku braku zakładanego kwartalnego obrotu powoduje automatyczną podwyżkę prowizji, np. o 0,25%.

Certyfikaty
Sprawdź czy firma wymaga extra płatnych certyfikatów np. PCI, SSL. Nie można z nich zrezygnować, kosztują dodatkowo 8-25zł netto miesięcznie.

Cena najmu.
Firma oferuje terminal GPRS z kartą SIM? Ok, sprawdź czy koszt najmu terminala uwzględnia kartę SIM i koszt połączeń. Zdarzają się handlowcy, którzy podają cenę najmu w ten sposób: najem terminala mobilnego 19zł netto, karta sim 20zł netto.

Płatne przelewy
Masz już konto i nie chcesz kolejnego? Firma ma atrakcyjną ofertę pod warunkiem, że założysz konto firmowe w konkretnym banku. Jeśli tego nie zrobisz, obciążą Twoją firmę opłatami za przelewy. Miesięczny koszt to nawet 150zł

Opłata deinstalacyjna
Chcesz zmienić dostawcę usług, masz umowę która się skończyła i wypowiadasz ją zgodnie z terminem wypowiedzenia. Dostajesz fakturę nie za zerwanie umowy a za deinstalację terminala, koszt to 300-1000zł od każdego terminala. Sprawdź czy są takie zapisy w umowie.

Polska Bezgotówkowa - gdzie jest haczyk?

  
Większość firm oferuje terminale w ramach programu Polska Bezgotówkowa. Gdzie jest przysłowiowy „kruczek” i czy faktycznie nic się nie płaci?
 
Generalnie przez pierwsze 12 m-cy nie płaci się za najem. Nie ma opłat za wdrożenie. Za prowizję nie płaci się przez 12 miesięcy lub do 100 tys zł obrotu kartowego. Firmy które jeszcze nie akceptowały kart płatniczych mogą otrzymać do trzech darmowych terminali. Na każdym z terminali można zrobić 100 tys zł nie ponosząc opłat za prowizje – czyli łącznie 300 000zł
Takie są ustalenia fundacji Polska Bezgotówkowa, która płaci za Akceptanta. Ustalenia te dotyczą wszystkich firm i dla wszystkich są jednakowe. Są firmy, które oferują dodatkowe darmowe miesiące - dotyczą one najmu terminala.

Gdzie są w takim razie kruczki?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na czas trwania umowy. Większość firm stosuje umowy na 24 miesiące i dłużej – nawet na 48 miesięcy. Podpisując umowę na tak długi okres automatycznie wyklucza się możliwość negocjacji warunków po np. roku – firma nie ma żadnego interesu w obniżaniu prowizji czy też ceny najmu. Należy wybierać umowy na 12 miesięcy, po tym okresie firma ma już historię sprzedaży kartowej i można negocjować warunki w oparciu o te dane. Dłuższa umowa niż na 12 m-cy jest opłacalna wtedy, gdy za dłuższym okresem umowy idą dodatkowe benefity, np. dodatkowe miesiące bez najmu – im więcej tym lepiej.  

Oferują terminal czy mPOS?
Trzeba dokładnie sprawdzić jakie urządzenie proponuje nam przedstawiciel. Może się okazać, że zamiast terminala płatniczego zaoferowano nam tzw. mPOS, który jest oferowany na własność – nie trzeba płacić za najem po darmowych miesiącach. Tyle tylko, że nie jest to typowy terminal płatniczy, nie ma drukarki  a co za tym idzie nie można wydrukować klientowi potwierdzenia płatności. Obsługa klienta jest znacznie wydłużona, trzeba wpisać adres e-mail lub nr telefonu aby klient miał elektroniczne potwierdzenie płatności.  

Ilość terminali
Często handlowcy nie analizują potrzeb klienta tylko starają się sprzedać jak najwięcej. Proponują więc np. 3 darmowe terminale na trzy lata. Tyle tylko, że po 12 m-cach trzeba płacić za najem każdego z urządzeń a rozwiązanie umowy na nieużywane terminale może skutkować pobraniem tzw. opłaty deinstalacyjnej – w zależności od firmy wynosi ona od 200 do 600zł.  

Uwaga na przelewy weryfikacyjne!
Niektóre firmy żądają wykonania przelewu weryfikacyjnego na drobną sumę. Po co to robią? Blokują w ten sposób NIP klient w Polsce Bezgotówkowej, pomimo braku podpisanej umowy.  
Wydłuża to czas instalacji terminala jeśli klient zdecyduje się na terminal z innej firmy. Czy jest to etyczne, no cóż …

OFERTA TERMINALI POS
Atrakcyjne warunki współpracy

Polska Bezgotówkowa  
Polska Bezgotówkowa

Terminale za 0zł

przez 12 m-cy
Polska Bezgotówkowa

Terminale za 0zł

przez 20 m-cy
Zmień dostawcę

Najem terminala tylko

29zł netto / m-c
Częste pytania:

ZAMÓW
_____________
 Terminal przenośny
 Terminal stacjonarny
 Kasoterminal iPOS
 System POS X2 dla gastronomi

Wróć do spisu treści